Dantų gydymo baimė: metodai, padėsiantys ją nugalėti

Imate nervintis vos tik pagalvoję, kad reikės eiti pas dantų gydytoją? Muša prakaitas, padažnėja pulsas? Kyla noras visai atšaukti vizitą? Dantų gydymo baimė yra daugelio žmonių palydovas, bet dauguma jų, vos tik atsisėdę į kėdę, įpranta ir užsimiršta. Tačiau jeigu jūsų jaučiama baimė yra nepakeliama ir netgi stabdo jus nuo apsilankymo pas odontologą, reikia imtis priemonių, kurios padės ją sumažinti. Juk visą gyvenimą vengti dantų gydymo yra neįmanoma.

Odontologų baimę sukelia žinių stoka apie būsimą procedūrą, taip pat blogų patirčių prisiminimai, dažniausiai kylantys iš senų laikų, kai medicina dar nebuvo tokia pažengusi. Nemenkai prie to prisideda ir tėvų gąsdinimai vaikystėje: „Būsi blogas, tai nuvesiu pas dantistą, pamatysi, kaip ten skaudės“. Nesvarbu, kokia yra jūsų baimės priežastis, ją tikrai galima sumažinti.

Dantų gydymo baimė

Štai mūsų siūlomos strategijos, kurias būtinai išbandykite artimiausio vizito metu:

Kalbėjimas

Ar pastebėjote, kad pasidalijus savo jausmais ir vidiniais išgyvenimais su kitu žmogumi, nerimas sumažėja? Pasinaudokite šia technika ir „iškalbėkite“ savo nerimą jus gydančiam odontologui. Tuomet ir jis, ir visa gydanti komanda supras jūsų abejones ir padės jas sumažinti.

  • Prieš pradedant procedūrą, pasisakykite gydančiam personalui apie savo nerimą, ko tiksliai bijote, pasidalinkite ankstesne nemalonia patirtimi, jei tokią turėjote.
  • Nebijokite klausti. Dažnai supratimas apie tai, kas vyksta, leidžia atsikratyti perdėtų baimių, kylančių iš nežinojimo. Paklauskite gydytojo prieš procedūrą, kas ir kaip bus atliekama, kiek laiko viskas truks, kokie instrumentai bus naudojami, kokius pojūčius galite jausti. Jei norite, paprašykite odontologo komentuoti visus jo atliekamus žingsnius.
  • Iš anksto su gydytoju sutarkite dėl signalų, pavyzdžiui, pakelkite ranką, jei norite padaryti nedidelę pertraukėlę.
  • Jeigu jums buvo suleista vietinio anestetiko, bet vis tiek jaučiate skausmą procedūros metu, būtinai apie tai informuokite dantistą. Kai kurie žmonės jaučia gėdą dėl to, kad netoleruoja skausmo, arba nenori nutraukti gydytojo darbo, tačiau jūs neturite to bijoti. Atvirai pasakykite odontologui, ką jaučiate, kad jis galėtų priimti teisingus tolesnius sprendimus, ir jūs jaustumėtės patogiai.

Dėmesio nukreipimas

Kai stipriai jaudinatės dėl vizito pas odontologą, dėmesio nukreipimas kitur gali atrodyti kaip neįmanoma misija, tačiau yra keletas triukų, kuriais galite pasinaudoti. Jie ne tik padeda efektyviai nukreipti mintis, bet ir akivaizdžiai sumažina patiriamo streso lygį.

  • Klausykitės mėgstamos muzikos per ausines. Jei grąžto garsas yra didžiausias jūsų baimės šaltinis, muzika padės jį sumažinti. Gera mintis yra per ausines klausytis ir mokytis užsienio kalbos. Taip jūs susikoncentruosite į nepažįstamus žodžius, stengsitės juos įsiminti ir nerimas nueis į antrą planą.
  • Rankose turėkite streso kamuoliuką ar kitą nedidelį, į delną telpantį daiktą, kurį galite gniaužyti. Taip savo nerimą ir neigiamas mintis perkelsite į šį objektą.
  • Mintyse planuokite atostogas, perkeldami save į ramų ir šiltą kurortą. Užsimerkite. Įsivaizduokite, kaip maloniai jūs gulėsite paplūdimyje ir ilsėsitės mėgaudamiesi saulės spinduliais.

Mindfulness technika

 „Mindfulness“ technikos

Nusiraminimas prasideda jūsų galvoje. Taigi, jeigu norite sumažinti nerimo lygį, turite dirbti su savo mintimis. Tam labai padeda „Mindfulness“ technika. Jos metu visas žmogaus dėmesys yra valingai sutelkiamas į kokį nors objektą, o pašalinėms mintims neleidžiama brautis į galvą. Tai tarsi sąmoninga smegenų pauzė ir raminanti meditacija. Štai keli „Mindfulness“ technikos pratimai:

  • Sekite savo kvėpavimą. Lėtai įkvėpkite skaičiuodami iki 4, sulaikykite orą sekundę ir lėtai iškvėpkite vėl per 4. Padarykite šį pratimą prie kabineto, laukdami priėmimo. Būtų dar efektyviau, jei tuo metu užsimerktumėte ir aplink nematytumėte klinikos šurmulio, o visas jūsų dėmesys būtų sutelktas tik į kvėpavimą. Pratimą galite kartoti per pertraukėles, sėdėdamas odontologo kėdėje. Kvėpavimo suvaldymas – vienas efektyviausių būdų nerimui mažinti.
  • Skenuokite savo kūną. Susikoncentruokite į vieną raumenį, įsivaizduokite, koks jis lengvas, stengdamiesi jį atpalaiduoti. Taip paeiliui keliaukite per visą kūną nuo vieno raumens prie kito. Mintyse pradėkite nuo galvos ir eikite žemyn link pirštų galiukų. Pavyzdžiui, pirmiausiai sutelkite dėmesį į savo kaktos raumenis, pajauskite, kokie jie įtempti ir pamažu atpalaiduokite. Toliau pereikite prie žandų, kaklo, pečių juostos ir t.t.
  • Atlikite nusiraminimo pratimą, kurį psichoterapeutai dažnai rekomenduoja panikos atakas patiriantiems žmonėms. Jis puikiai tiks ir šioje situacijoje. Akimis pasirinkite kokį nors daiktą kabinete. Tai gali būti lempa, paveikslas ar medis, matomas pro langą. Pradėkite jį analizuoti: pirmiausiai atidžiai apžiūrėkite kiekvieną, net ir smulkiausią jo detalę, pagalvokite, kaip ji buvo pagaminta, ištyrinėkite spalvas ir metamus šešėlius, įsivaizduokite paviršiaus tekstūrą ir pojūtį, kurį jaustumėte prilietęs, pagalvokite apie kvapą. Viską darykite lėtai, neskubėdami. Susitelkite tik į šį daiktą.

Išbandę šiuos pratimus pajausite ne tik tai, kad mažėja jūsų nerimas ir galite ramiau sėdėti odontologo kėdėje, bet ir suprasite, kaip smagu, kai galite savo mintimis kontroliuoti kūną ir jo pojūčius.

 

Jei turite klausimų odontologui, maloniai kviečiame registruotis konsultacijai.